GST untuk kebaikan semua
JIKA mengikut perancangan awal
kerajaan, cukai perkhidmatan dan barangan (GST) sepatutnya sudah
dilaksanakan dua tahun lalu iaitu pada 2007. Bagaimanapun,
pelaksanaannya yang diperkenalkan pada 2005 ditangguhkan kerana dilihat
agak tergesa-gesa selain negara memerlukan sebuah penstrukturan semula
cukai yang lebih sistematik.
Selepas empat tahun, kajian mekanisme GST
menerusi Akta Cukai Barangan dan Perkhidmatan ketika ini sudah berada
pada fasa terakhir dan akan dibentangkan pada akhir sidang Dewan Rakyat.
Pelaksanaannya pula dijangka pada 2011.
Tidak dinafikan, pelaksanaan GST memberi
kelebihan terutamanya kepada kerajaan dalam meningkatkan aliran
pendapatan yang kemudiannya boleh digunakan bagi melaksanakan
projek-projek untuk manfaat seluruh rakyat. Asas percukaian yang lebih
meluas serta yang dikenakan pada satu kadar akan memudahkan kerajaan
mengurus dan mentadbir sistem tersebut. Ia juga mudah difahami oleh
rakyat berbanding cukai yang dikenakan pada kadar berbeza bagi
perkhidmatan dan barangan yang berlainan. Ia juga dapat mengurangkan
beban pembayar cukai kerana jumlah yang membayar cukai pendapatan hanya
beberapa peratus berbanding keseluruhan rakyat Malaysia.
Itu antara kelebihan yang dinikmati oleh
rakyat di negara yang sudah lama melaksanakan GST seperti di New
Zealand, Australia dan Singapura. Di rantau Asia Tenggara ini pula,
hampir seluruh negara sudah melaksanakan sistem cukai itu melainkan tiga
buah negara sahaja iaitu Malaysia, Brunei dan Myanmar.
Keburukan
Namun negara perlu realistik dalam
membuat perbandingan kerana tidak semua pelaksanaan GST memberi
kelebihan kepada negara-negara tertentu. Di Kanada misalnya, kerajaan
Parti Progresif Konservatif pimpinan Perdana Menteri Brian Mulroney
tumbang pada 1993 apabila memperkenalkan GST pada 1989. Hong Kong juga
ketika ini dikatakan sedang mengkaji semula pelaksanaan GST.
Ini secara tidak langsung menunjukkan
pelaksanaan GST bukan mudah untuk diterima lebih-lebih lagi di kalangan
rakyat. Terdapat beberapa perkara daripada pelaksanaannya yang jika
tidak diperhalusi boleh membebankan rakyat terutamanya golongan
berpendapatan rendah dan miskin. Apatah lagi dalam suasana ekonomi yang
agak perlahan ketika ini serta kos kehidupan yang agak tinggi,
pelaksanaan GST mungkin dilihat tidak kena pada masanya.
Dalam sistem percukaian yang digunakan
ketika ini misalnya, golongan berpendapatan rendah tidak dikenakan
cukai. Tetapi selepas pelaksanaan GST, mereka bakal dikenakan cukai
secara tidak langsung yang dipindahkan kepada perkhidmatan dan barangan.
Bagi rakyat berpendapatan rendah, hakikat
itu mungkin satu bebanan berbanding dengan golongan kaya yang mendapat
kelebihan kerana tidak lagi perlu membayar cukai yang tinggi serta
beberapa cukai yang dikecualikan. Rakyat juga bimbang pelaksanaan GST
akan menyebabkan kenaikan harga barangan dan perkhidmatan yang melambung
tinggi. Ini sememangnya berlaku di negara-negara yang mula melaksanakan
dasar tersebut.
Gambaran-gambaran sebeginilah yang
berlegar-legar di kalangan rakyat kebanyakan menyebabkan ramai yang
masih belum faham mengenai GST. Lebih malang, ia dimanipulasi pula oleh
sesetengah pihak untuk menghentam kerajaan meskipun mereka mengetahui
pelaksanaannya mampu memberi kelebihan kepada semua pihak.
Hakikatnya, GST mengecualikan beberapa
perkhidmatan dan barangan asas yang menjadi tanggungjawab kerajaan untuk
disediakan kepada rakyat kebanyakan, lebih-lebih lagi kepada golongan
miskin.
Antaranya yang dijangkakan bebas GST
ialah makanan, pendidikan, kesihatan serta aktiviti-aktiviti yang
berkaitan kebajikan dan keagamaan. Perlu juga untuk difahami bahawa
cukai GST adalah cukai yang dikenakan ke atas pengguna dengan asas yang
lebih meluas. Bukannya cukai perniagaan yang membolehkan kumpulan
peniaga menaikkan harga barangan sesuka hati. Dalam situasi ini, peranan
peniaga hanyalah sebagai ejen cukai kepada kerajaan. Kenaikan harga
barang dalam satu-satu masa pula lebih kepada barangan mewah.
No comments:
Post a Comment